header blog
  • Start
  • Drieluik conflictbemiddeling op de werkvloer

Drieluik conflictbemiddeling op de werkvloer

In deze driedelige blog serie neem ik jullie mee in de wonderlijke wereld van conflictbemiddeling.

In deel 1 van dit drieluik begin ik met het beschrijven van een aantal case story's van uit de praktijk gegrepen conflict situaties. Verhalen waar clienten mij voor benaderd hebben om samen naar een oplossing te werken. Dit is ook een oproep naar jullie verhalen over latente en manifeste, sluimerende en smeulende conflicten bij jouw op de afdeling of in je directe team.

In deel 2 kom je meer te weten over het proces van conflictbemiddeling-on-the-job. Wat is belangrijk om te weten voordat je aan Mediation Op de Werkvloer begint. Welke partijen zijn er echt bij betrokken en welke partijen doen vanaf de zijlijn mee? 

Tenslotte in deel 3 krijg je tips om het leermoment uit je arbeidsconflict te destilleren zodat je er met meer bagage uitkomt dan waarmee je erin gestapt bent.


Deel 1: verhalen uit de praktijk:

Case 1: Een vrouwelijke medewerker, werkzaam bij een internationaal opererend bedrijf, is zwanger van haar tweede kind. Ze geeft aan, voordat ze met zwangerschapverlof gaat, dat ze graag na haar verlof voor 70% wilt terugkomen. Dat is 10% minder dan bij haar terugkeer na haar eerste zwangerschap. Haar direct leidinggevende gaf aan - na de eerste verlofperiode - dat dit absoluut geen probleem was. Helaas voor de medewerkster was er een wissel van de wacht geweest. Haar leidinggevende, aanwezig bij haar tweede terugkomst, was het totaal niet eens met een vermindering in het aantal uren. Haar leidinggevende deelde haar mee: ik heb wel een baan voor je, alleen voor 100%... wetende dat zij dat niet zou doen! Kortom conflict.

HR in Nederland kon of wilde er niet veel aan doen, hoewel ze de werknemer wel in haar gelijk zette. Maar, zo was het standpunt van HR, de arbeidsrelatie zou nu toch wel verstoord zijn, dus kon ze niet beter haar perspectief aanpassen... Ze had daarom maar een beperkt aantal opties: ontslag nemen (ontslagen worden zat er niet in, want er was een baan voor haar...), 100% terugkeren of naar een andere afdeling gaan. Haar voorkeur maakte niet deel uit van de geboden opties, nl voor 70% terugkeren.

Resultaat: Ze heeft gekozen om terug te keren op een andere afdeling en daar heeft ze nog vier jaar met plezier gewerkt in verschillende projecten. Een client vroeg om advies of mediation haar zou kunnen bijstaan bij een conflict met haar directeur.

Case 2: Ze werkte als zijn directieassistente en managede het gehele kantoor. Zij was aanspreekpunt voor iedereen bij zijn afwezigheid. Ze wist van de hoed en de rand. Dat ging vijf jaar lang naar ieders tevredenheid.

Totdat ze merkte dat zij niet langer overal bij betrokken werd. Soms hoorde ze van nieuw beleid via een collega, die slechts af en toe op kantoor was. Ze was een tijdje thuis geweest met ziekteverlof naar aanleiding van een whiplash (kop-staart aanrijding). Het kantoor werd draaiende gehouden door collega’s, logisch het werk gaat gewoon door... bij terugkomst bleef de nieuwe situatie dus ook gewoon doorgaan. Als ze daar wat van zei, dan werd dat afgewimpeld dat ze spoken zag...

Ze kreeg er een onaangenaam gevoel bij en wist niet zo goed hoe te handelen. Fouten maken lag op de loer. Daar werd ze op gewezen. Ze ging zich meer en meer terugtrekken en raakte uit contact met haar collega’s en het werk zelf . Ze kreeg geen grip meer op de situatie en het contact met haar directeur, dat vier jaar lang zeer close was, ging scheuren vertonen.


Resultaat van het verhaal: ze solliciteerde naar een andere baan en werd daar aangenomen. Helaas had ze dit vervelende gevoel nog niet genoeg aandacht gegeven, en dat brak haar op bij de uitvoering van deze nieuwe baan. Ze kwam tenslotte werkloos thuis te zitten. Achteraf gezien een geluk bij een ongeluk...

Case 3: Een stichting van een jaarlijks evenement werkt met vele vrijwilligers en creatieve teams. Twee vrijwilligers kregen wrijving met elkaar, door persoonlijke omstandigheden. In het begin had dat weinig tot geen invloed op hun samenwerking binnen de stichting en helaas, het duurde toch niet lang totdat de bestuursleden daar wel last van kregen. Beide vrijwilligers de deur wijzen was vooralsnog geen optie want hun bijdrage was van onschatbare waarde voor het bestuur en de invulling van het evenement, ook voor alle creatieve teams dus.

Resultaat: afspraken gemaakt om persoonlijke onenigheid te kunnen laten rusten in aanloop naar de start van het jaarlijkse evenement. Daarna concrete afspraken gemaakt hoe ze hun aandeel in het geheel zagen en het contact met overige bestuursleden in het bijzonder.

Tjarda Dubois

Irisstraat 30
1214 ET Hilversum

T: 06 45 31 40 54
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK 32106097
BTW NL185228264B01

Schrijf je in voor nieuwsbrief/blog

Algemene Voorwaarden | Privacy statement | © 2018 Dubois Mediation & Coaching